onsdag 7 september 2011

Onsdag 7 september, Att spinna


Att spinna är inte så lätt. Jag har en slända och berett lin från förra året som nu har blivit spunnet till två små nystan av trädgårdssnöre. Man snurrar igång trissan och släpper ut lagom mycket linstrån som snurrar ihop sig till en tråd tack vare snurrandet. Det svåra är att få lagom mycket och att inte plötsligt tappa flytet så att tråden går av.




För att lugna en del bestörta kommentarer vill jag också påpeka att det lin som jag tror att jag har överrötat är förra årets skörd, inte den jag har slitit med i år.


Årets skörd har nu åkt in i garaget i väntan på repning. I söndags krossade jag förra årets fröskörd genom att lägga fröna i ett örngott och trampa på dem. Sedan hällde jag dem från en plastbunke till ett handfat utomhus flera gånger, och då blåste faktiskt de mesta skräpet bort så bara fröna blev kvar i handfatet. Nu gäller det att hålla ordning på fröna och markera vilket år det gäller.

Nästa plan är att plocka fram spinnrocken och försöka få ordning på den. Jag tror att jag har hittat alla delar i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Tips inför nästa år enligt gamla uppteckningar: Kasta linfröna högt under sådden ELLER lyft högt på benen samtidigt som du säger: "Så hög hörfå vi i år!". Det är också viktigt att du har på dig rena eller vita kläder (gärna både och). Är du däremot man och ska så lin ska du vara klädd i trasor. Där har du något att bita i!

    SvaraRadera
  2. Kan ni varsko mig så att jag också får vara med och så!? Snälla!

    SvaraRadera