torsdag 29 september 2011

29 september - frilagda frön

I dag tog jag itu med mina egna frökapslar från årets skörd. Häromkvällen krossade jag alltihop på diskbänken. Nu tog jag ett par nävar i taget av krosset och la på en bricka med låg kant. Sedan gick jag ut på gräsmattan och blåste på det från sidan. Då flög skräpet bort och kvar låg fröna. Det var nästan lättare än att hälla blandningen från ett kärl till ett annat, i synnerhet som blåsten inte var alltför märkbar. Till slut vägde jag fröna. Det blev 9 hekto!

Jag har också läst mer i Linboken, och det är verkligen en förfärlig massa läskigheter som kan drabba en odling. Och de säger att det ska gå sju år innan man får odla på samma mark igen. Det går ju inte. Det är väl bara att hålla tummarna.

En sak man kan göra för att undgå en del av eländena är att så tidigt, så det får jag se till att göra nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar