tisdag 1 maj 2012

Måndag 30 april 2012


Måndag 30 april 2012



En vecka tidigare än förra året har linfröna kommit i jorden. I år är det mellanlandet där potatisen växte förra året som ska användas. Jag har en växtföljd på tre år – potatis, lin, grönsaker – så liksom förra året är det gamla potatisåkern som är aktuell. Det var ovanligt ogräsfritt och gick lätt att preparera jorden. Ytmåttet är ganska precis 12 kvadratmeter. Liksom förra året delade jag upp landen i bäddar som var 1 meter breda med gångar emellan. Dels blir det lättare att rensa men jag gör det också för att kunna dosera fröna lätt.



I år har jag sått ett blåblommande spånadslin som heter Elise. Finns det lin som heter E-lin, månne? Elise ska jag odla åt Linodlarföreningen i år. Fröet är från 2002 och har alltså förlorat hållbarhet och måste föryngras. I boken står det att det normala är att man sår 14 gram per m2.  Jag fick fram att det skulle motsvara 1,5 msk, men eftersom jag måste så tätare så tog jag 2,5 msk. För cirka en vecka sedan grundgödslade jag och nu krattade jag till och luckrade upp bäddarna lite innan jag sådde, myllade ner och plattade till med krattan.



Solen sken underbart och större hackspetten trummade fram vårens budskap. Jag brukar ha ett ormvråkspar som häckar i närheten men såg dem inte. Däremot hörde jag kråkor och korpar som var väldigt upphetsade. Rabarbern tittar fram och ser kraftig och fin ut. Vi har klippt bärbuskarna och jag stöttade dem med ställningar som jag band ihop med det utmärkta trädgårdssnöre av lin som jag spann i höstas. Hallonhäcken är klippt och jordgubbslandet har fått sig en duvning. I höstas planterade jag en ny rad från plantor jag fått av Björn och Margareta. Det var avläggare av de plantor som växte på Torpet när vi flyttade in 1969. De ser ut att ha klarat sig. Ska bli spännande att se om det blir någon smakskillnad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar