tisdag 22 maj 2012

Kristi himmelsfärdshelgen 17-20 maj



Vårbruket framskrider. De små linplantorna arbetar på bladpar nr 2 och det ligger som ett grönt skimmer över landet. Det är åkern längre bort som linet växer på. Man måste fotografera snett för att kunna se skimret. Jag kände på förra årets skörd som hänger i garaget och jag tycker att den lovar gott. Sedan vill det ju till att jag kan röta den bra. Det jag gjorde i höstas misslyckades totalt.

Sättlöken har kommit i jorden och några små bondbönor. Det jobbigaste är att bli av med så mycket kvickrot som möjligt. När man minst väntar det hittar man en stor boll med rottrådar gömd under ytskiktet. Man får skopa upp ett par grepar och sedan ner och sortera ut eländet.



Nu ser i alla fall årets grönsaksland fint ut och bara väntar på att få ta emot plantorna som jag har förgrott hemma och som nu får stå ute i skuggan för att vänja sig vid den hårda verkligheten. Jag gjorde en rundel i landet i år också, och där har jag sått sömntutor. Ser fram mot att gå ut på morgonen och ta av dem nattmössorna.

Förra året satte jag upp ett par humlestörar och i år ser det ut som om humlen har godkänt dem. De borde förstås vara högre men man tager vad man hafver. Victor och Helena har hjälpt mig med att stapla den kluvna veden från ett kullfallet träd.  Det är nog den originellaste vedstapel jag har skådat.
Och så har jag hittat murklor, så nu är det vår!


Från och med nu ska jag försöka att ha åtminstone ett plagg av lin på mig varje dag. För säkerhets skull har jag köpt en vit linnekeps. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar