tisdag 15 maj 2012

12 och 13 maj – Orgie i blommor!



När man kommer ut på morgonen är luften fylld av doften av blommande lönn. Då förlåter man den för alla små lönnskott man har varit tvungen att rensa ur rabatter och gräsmattor. Talgoxen flöjtar och verkar lika upprymd som jag över all prakt. Titta bara på de här osannolikt röda tulpanerna!


Och är inte min lilla plätt med kungsängsliljor förtjusande? Forsythian lyser i bakgrunden bredvid lekstugan som nu är myrsanerad. Fattar inte varför myror bosätter sig i en lekstuga. Visserligen blir man imponerad av dessa små varelser när man läser om myran Emma, född fredagen 12 juli 1946 med en-och-en-halv antenn, i Carl Lindroths och Carl-Einar Borgströms underbara bok Myran Emma från 1948.  Men de behöver väl inte bosätta sig i lekstugan när de har hela skogen att leka i. Daggmaskar och larver tycker annars barnbarnen är underbara, men myror – HU! – något hemskare existerar inte.


Eller vad sägs om den här intensivt blåa vintergrönan (Vinca minor) på toppen av reservjordshögen? Då dyker det upp en annan bok i huvudet – Popo och drakarna av C S Forester, där den duktiga lärarinnan, fröken Mesalinda Vintergröna, lyckas visa att Horatius Henning Drake faktiskt har lärt sig att läsa.

Häggen håller på att slå ut, och då tänker man ju osökt på skomakaren som sägs ha satt upp en skylt på sin verkstad där han förkunnade att det var ”Stängt mellan hägg och syrén”. 


Och gullvivorna (Primula veris – vårens lilla förstling)! Jag tänker på en pjäs i Folkskolans läsebok som vi fick framföra när jag gick i ettan eller tvåan, där alla var utklädda till olika blommor. Vilken lycka! Hos oss har vi en liten lustighet, en variant av gullviva som jag inte har sett någon annanstans. Fodret har delvis förvandlats till kronblad så hela kronan ser dubbel ut.


Men det här är ju min lindagbok, och därför är det mig en glädje att meddela att hjärtbladen syns som små gröna prickar på jorden. Regnet i förra veckan var nog välgörande. 


Och som kronan på verket har jag lyckats få potatisen i jorden. Det kommer att bli fyra rader med tio plantor i varje rad och det är fyra olika sorter. Kul att pröva något nytt och se hur de klarar skorv och annat potatiselände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar