torsdag 2 augusti 2012

22 – 30 juli, Rötningen inledd



Nu börjar blomningen på årets lin att avta. Bara enstaka blommor lyser här och där. Jag har tagit bort alla vitblommande plantor så att deras egenskaper inte ska blandas med Elises frön.  Vi har haft en ganska torr och varm period men natten till söndagen kom det 12 välbehövliga millimeter regn. På morgonen hade linet delvis lagt sig ner men det reste sig efter hand i solskenet. Nu ska fröna mogna, i det här fallet till ”brunmognad” för att få bästa kvalitet på fröna. Det brukar ta cirka 4 veckor efter fullblomning. Den inträffade den 10 juli, så om en vecka får jag börja kolla mognaden.

Nu måste vi gå tillbaka till förra årets skörd. Stråna, som jag torkade och repade i höstas, har hängt i garaget över vintern. Det är nu dags att röta. Jag räknar rötmånaden från min namnsdag den 24 juli. Den 22 lade jag ut en knippa för att sedan kunna jämföra med resten.

På söndagen möttes linodlarcirkeln för att rensa i Skansenlinet och rycka spånadslin som bland annat ska användas till att göra prydnader. Dessutom fick vi lägga ut knippen av förra årets skörd för rötning. Det ska ligga på klippt gräs och inte ligga direkt på öppen jord och rötterna ska ordnas i linje. Det är svårt att veta hur länge linet behöver ligga. Man kan räkna med 20 dagar men man måste prova det med jämna mellanrum. Det ska dessutom vändas åtminstone en gång under rötningen.

På måndagen den 30 lade jag ut 44 knippor av mitt eget lin från förra året för rötning. Enligt boken ska linet läggas tunt utbrett på solig plats i gräset som ska vara nyklippt eller nybetat. Det senare avstod jag ifrån, men klippt var det. Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun så att det inte blir överrötat för då är det förstört. När man prövar rötningen ska man ta in ett par strån och låta dem torka över natten. Sedan ska man knäcka dem varannan centimeter och kolla om veden lätt lossnar från tågan.

För övrigt är tillgången på bär och svamp mycket tillfredsställande. Barnbarnen Esther och Hannah vakar över skörden.

Även kreaturen här i Roslagen kan se fram mot en vinter med tillgång till favoritfödan torkad på gammaldags sätt av vår granne Rune. ”Hässja” brukade vara ett ord man testades på i rättstavning, men det kanske är utmönstrat i dag eftersom man så sällan ser sådana.

1 kommentar:

  1. Ljuvliga sommarbilder, hässjan som företeelse borde K-märkas! Och en vacker tös mitt i linåkern!

    SvaraRadera