tisdag 14 augusti 2012

Måndag 13 augusti, rötningen avbruten


Under de gångna 14 dagarna som linet legat ute till rötning har det regnat ganska ofta. Jag vände det onsdag den 8, och sedan dess har jag tagit in ett par strån om dagen för att pröva rötningen. Stråna ser mörka och ”randiga” ut, men det ska de tydligen göra. I dag ”knäppte” stråna när jag knäckte dem och i toppen på några hittade jag något som ser ut som ”bågar”.

Eftersom jag är livrädd att överröta så bestämde jag mig för att avbryta rötningen av de 44 + 1 först utlagda buntarna.  Nu ligger de för torkning utbredda under tak. Om det visar sig vara underrötat så kan man enligt boken stoppa det i vatten några dagar för en slutomgång.

Något som faktiskt ser vackrare ut är de röda vinbären. Under veckan har det blivit sylt och saft. Årets skörd av röda blev helt fantastisk. Det måste bero på att vi beskar dem rejält och gödslade i våras.

Harklövern som alltid kommer runt regnmätaren tycker jag så mycket om att jag inte kan låta bli att visa den. I Uppsala under den gångna helgen såg vi små mattor av den i Gamla Uppsala, där vi besökte museet och fick en mycket trevlig visning.

De visade bland annat en modell av en mycket gammal vävstol. Jag frågade hur man fick fram skälet, och då visade det sig att de behövde hjälp. De skulle vilja ha någon expert som vävde upp cirka en halvmeter och ordnade väven så den ligger rätt. Om de inte får rätsida på den måste de ta bort den, tydligen. Det vore synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar