söndag 21 augusti 2011

Torsdag 18 augusti, mer ryckning och lekstuga

Linodlarföreningen kallade till samling för att rycka mer lin. Den här gången ryckte vi lin som ska användas för att ta frö till kommande odlingar. Vi höll på cirka en timme och fick ihop en hel del knippen som rasslade trevligt av mognande frö. Vi studerade också det till rötning utlagda linet som legat i mellan två och tre veckor. Det såg brunsvart ut och verkade vara lätt att knäcka utan att fibrerna gick av. Det måste torkas innan man med säkerhet kan bedöma om det är klart. Några strån samlades därför in till torkning.
På hemmaplan provade jag på samma sätt men där gick stjälken av, så nu får det ligga ytterligare några dagar.
Nu måste jag också ta tjuren vid hornen och börja lära mig spinna på riktigt. Det finns några kurser i föreningens regi som jag ska försöka få delta i. Jag äger en spinnrock och en slända, men det jag hittills spunnit liknar mera snöre än tråd. Det är svårt. Dessutom måste jag få spinnrocken lagad. Den saknar bl a en eker i hjulet.
Här kommer fler foton från min egen odling där man ser hur ryckningen gick till.



Dessutom kan jag inte låta bli att lägga ut ett foto från vår nya lekstuga som Elin och jag inrett. Jag vet inte hur barnbarnen kommer att förhålla sig till den, men själv får jag stor lust att servera te där.

1 kommentar:

  1. Åh i den stugan vill jag gärna dricka te! Härlig tapet.

    SvaraRadera