torsdag 11 augusti 2011

Tisdag 9 augusti – rötning av förra årets skörd

Förra årets skörd hade jag förvarat i kallgarage. Som tur var hade inga möss hittat knippena. Jag monterade linrepan över en utbredd presenning och gick till verket. Det fungerade perfekt.



Nu har jag brett ut knippena direkt på gräset bakom hallonhäcken för rötning.


Slutligen skördade jag ytterligare 4 kvadratmeter och hängde upp till torkning. Det blir väldigt mycket lin, mera än jag trodde. Nästa år ska jag nog inte så lika mycket. Men årets lin är jämförelsevis längre och finare, så det är tydligt att det är viktigt vilket frö man väljer – eller får tag på. Förra årets lin kommer ur fröpåsar från en handelsträdgård och kallades spånadslin kort och gott.

2 kommentarer:

  1. Oj, vilket jobb! Och vilken väntan, man måste alltså vänta til nästa år innan man vet hur linet blir! Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. "När man utbreder Lin eller Hampa att rötas, måste man ackta sig att man icke wänder hufwuden eller topparne norr ut, utan bör läggas, som människian lägges i Jorden, hufwudet i öster" (uppteckning från 1600-talets slut.) Följde du det rådet mamma?

    SvaraRadera