måndag 11 juni 2012

Planteringsvecka 4—10 juni



Det sägs att järnnätterna infaller i början av juni, ofta den 2. I år var det i alla fall kallt då, 4 grader på nätterna, och jag vågade inte plantera ut mina förodlade plantor förrän under den gångna veckan. 
Nu har jag fått ner dem och potatisen är kupad. Dillen och persiljan sticker upp, liksom sömntutorna. Ärterna klättrar fint i vår konformade ställning och 3 squashplantor och 2 gurkor hade klarat sig. Haricots verts blev det 10 plantor av, men jag vet inte om de klarar sig för de växer krokigt och konstigt. Sedan har jag också satt en massa paprika. Kan de klara sig utomhus, månntro? Foton av allt detta kommer senare.

Det drygaste jobbet var att få ner alla grönkålsplantorna, ynkliga små stackare som inte blev gladare av att koltrastarna ryckte upp dem ur planteringskrukorna när jag ställde ut dem för att härdas. Jag har inte hunnit inhägna platsen där de växer än, men det måste jag göra för rådjurens skull. Och jag tänker pröva suddar doppade i benmjöl och ammoniak som rekommenderades på TV. Lär lukta fasansfullt. Nu har jag täckt över dem med fiberduk.

Dagens foto visar en del av linåkern. Elise har blivit 1 dm hög och ser fin ut, men ogräset ser väldigt livskraftigt ut det också. Det får bli en rensningsaktion så småningom. I helgen var jag ute på Linodlarföreningens odling som deltagare i kursen för att rensa. Det linet såddes 1 vecka senare och har inte kommit lika långt.

Vi lärde oss att det brukar ta två månader för linet att nå sin fulla längd och börja blomma, så i början av juli räknar jag med vackra foton. Vi pratade också om det fenomen som jag lade märke till förra året, nämligen att blommorna ser underbara ut när man kommer dit på morgonen – men några timmar senare är allt borta. Sedan upprepas det nästa dag, så ska man se blommande lin ska det helst göras på förmiddagen. 

Som grädde på moset tänkte jag också bifoga ett recept på Kardemummakaka som jag tycker är en utmärkt gammaldags kaka att äta till teet på verandan. 

Kardemummakaka
(ur Sju sorters kakor)
100 g smör
1 ägg
1,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk kardemumma (stött)
1,5 dl mjölk (fil, yoghurt, gräddfil eller crême fraiche
Smält matfettet. Vispa ägg och socker. Tillsätt mjöl, bakpulver, kardemumma, mjölk och smör. Häll i smord och bröad form (degen blir ganska tjock).
Strö över pärlsocker eller råsocker samt hackad mandel och ev lite kanel.
Grädda i 175- 200 grader i 40 minuter i nedre delen av ugnen. 


2 kommentarer:

  1. Nu har jag bakat kardemummakakan. Den borde heta kardemumskaka för den är så himla god. Totalt beroendeframkallande!

    SvaraRadera
  2. Äsch, nu försvann min långrandiga kommentar ut i cyberspace, jag hajar inte det här med konton... men nu gör jag ett nytt försök, kanske jag lyckas! Härligt med kardemummakaka, den ska jag baka ikväll!

    SvaraRadera