lördag 7 maj 2011

Sådd

Den 1 maj fick jag lära mig hur lin ska sås. I Linodlarföreningens regi fick ett tiotal deltagare handgripligen lära sig hur jorden bereds, olika tekniker för att så,  hur tätt man ska så, hur fröna myllas ner och hur jorden plattas till för att fröna ska stanna på sin plats.
I dag, med solen strålande från en blå himmel, lagom vind och lagom värme, + 17 grader, försökte jag tillämpa de nyss inhämtade kunskaperna. Elin och jag krafsade igenom jorden och tog bort kvarvarande ogräs. samt krattade ytan jämt.  Vi mätte upp ytan, 4 x 4 meter, som vi markerade med pinnar och uppspända snören.  Mellan varje parti med 4 kvadratmeter såyta gjorde vi en gång för att använda när vi skulle så och senare för att kunna rensa.
Jag hade fått köpa linfrö från föreningen. Det är ett blåblommande spånadslin. Vi delade fröna i 16 lika stora delar fördelade i några av äggkopparna i vår samling.
 Därefter sådde vi varje kvadratmeter för sig, myllade ner fröna i jorden och stampade till jorden.

Efter väl förrättat värv kunde vi, trötta och något ledbrutna, beundra resultatet med eftermiddagssolen i ryggen.

2 kommentarer: